V začaranem krogu shujševalnih diet


Medtem ko čas toplejšega vremena in cvetoče narave nekatere navdaja predvsem z veseljem in večjim življenjskim elanom, pa nekateri drugi – verjetno v večji meri dekleta oz. ženske – s približevanjem »sezone kopalk« ob pogledu na svoje telo začnejo doživljati stisko. »Joj, kako sem se čez zimo spet zredila! Nič kaj dobro nisem videti v teh hlačah! Moj trebuh je prav napihnjen … in ta celulit!« Kritično samoocenjevanje pred ogledalom se kmalu sprevrže v kovanje načrta Kako-do-poletja-shujšati-x-kilogramov. Ker je želja po idealni postavi zares velika, množični mediji pa nas v predpoletnem času zasipajo z idejami o najrazličnejših hitrih shujševalnih dietah, se mnogi odločijo, da bodo kilograme izgubili prav na ta način.

1424435_79445918

Prvih nekaj dni diete je zavzetost za sledenje shujševalnemu načrtu zelo velika. Tehtnica morda celo pokaže, da smo izgubili kakšen kilogram. Kmalu pa se navdušenje nad hujšanjem prevesi v slabo voljo, razdraženost, pomanjkanje energije, pogosto lakoto, glavobole itd., saj hitre shujševalne diete običajno predvidevajo drastično nižji vnos hrane, kot ga za normalno funkcioniranje potrebuje naše telo. Če smo zelo vztrajni in kljub slabemu počutju izgubimo želeno število kilogramov, se po koncu diete zelo verjetno vrnemo k starim prehranjevalnim navadam – konec koncev smo se pridno držali načrta diete do predvidenega zaključka in sedaj naj bi uživali v rezultatu! Realnost je običajno precej drugačna. Prav kmalu spet pridobimo vse med dieto izgubljene kilograme ali pa še kakšnega več, s tem pa s vrne tudi slaba volja.

Vendar zakaj smo tako kritični do svojega telesa? Zakaj nasedamo obljubam najrazličnejših shujševalnih diet? Zakaj svojemu telesu ob pogledu v ogledalo namesto prijaznega nasmeha namenimo opazke, ki jih ne bi nikoli namenili svojemu dobremu prijatelju? Ker smo od nekoga prejeli sporočilo, da takšni, kot smo, nismo dovolj dobri … 

 

(Iz)gradnja telesne samopodobe

Pojem samopodobe zajema vsa mnenja, misli, predstave, ki jih imamo o samem sebi. Do zaključkov o nas samih pridemo sami ali pa nam jih posredujejo drugi. Pravzaprav, ko govorimo o samopodobi, ne moremo govoriti o neki dokončni sliki o nas samih, ampak o doživljenjsko spreminjajoči se podobi. Pomembno področje, na podlagi katerega ljudje ocenjujemo sami sebe, je naše telo. Skupek mnenj in ocen o našem telesu torej tvori našo telesno samopodobo. Tudi ta je sestavljena iz ocen, ki smo si jih dodelili sami, in ocen, ki so nam jih dodelili drugi. Večkrat se sploh ne zavedamo, kdaj svojemu telesu pripisujemo različne lastnosti – morda se sprehajamo po nakupovalnem centru, ujamemo svoj odsev v ogledalu in, ne da bi se čisto zavedali, v mislih pokomentiramo svojo postavo. Morda na avtobus vstopi ženska ali moški, katere/-ga telo je videti v dobri formi, in se zopet nevede začnemo primerjati z njo/njim. Skozi dan se nabere veliko situacij, v katerih v mislih ali na glas izrekamo sprejemajoča ali pa kritična mnenja o svojem telesu.

Kdo pa so tisti drugi, ki poleg nas ocenjujejo naše telo? Otrok že v družini od svojih staršev dobiva sporočila o svojem telesu, na primer: »O, kako si gibčen!« ali pa: »Joj, koliko si pojedla. V zadnjem času si se malo zredila …« Z odraščanjem otrokom in kasneje mladostnikom vedno več pomenijo odnosi s sovrstniki, od katerih tudi prejemajo pozitivna ali pa negativna sporočila o svojem telesu. Lahko si predstavljamo, kako negativen vpliv imajo lahko nenehne opazke s strani sovrstnikov na telesno samopodobo mladostnika, ki je zaradi telesnih sprememb v tem življenjskem obdobju že tako ali tako zaskrbljen glede svojega telesnega videza. Tako otroci in mladostniki kot odrasli pa smo ves čas pod močnim vplivom sporočil o tem, kakšno bi moralo biti naše telo, ki nam jih dnevno posredujejo množični mediji.     

 

Množični mediji vsiljujejo lepotni ideal

Revije, televizija in internet nas še posebej v pomladnem in poletnem času dnevno bombardirajo s podobami »idealnih« ženskih in moških teles. Revije s kričečimi napisi na naslovnicah obljubljajo, da nam bodo razkrile revolucionarno shujševalno dieto, zraven napisov pa objavljajo fotografije žensk z izklesano postavo. Množični mediji zavestno naslavljajo našo negotovost glede lastne telesne podobe (kot smo že videli, lahko slabo telesno samopodobo zgradimo na podlagi sporočil, posredovanih s strani različnih virov), hkrati pa to negotovost tudi ustvarjajo! Ves čas se namreč trudijo sporočiti, kakšno bi moralo biti naše telo, da bi bilo sprejemljivo. Vsiljujejo nam telesni lepotni ideal, ki je v realnosti skorajda nedosegljiv. V bistvu nam mediji želijo sporočiti, da je popolno telo normalno telo, zaradi česar se mnogi podajo na nikoli zares končano potovanje proti »idealni postavi«, na katerem nikoli ne postanejo zares zadovoljni s samim seboj.  

 

Shujševalne diete lahko vodijo v motnje hranjenja

Nekateri posamezniki se daljše obdobje zavzeto ukvarjajo s svojo telesno težo, vendar njihova prizadevanja za dosego »idealne« postave ne uidejo izpod nadzora. Pri nekaterih ljudeh – večinoma pri ženskah, vendar tudi pri moških – pa občasne diete prerastejo v obsedeno ukvarjanje s telesno težo, kar se lahko razvije tudi v različne motnje hranjenja. Poznamo več oblik motenj hranjenja, ki se kažejo preko različnih simptomov, za vse oblike pa je značilna pretirana zaskrbljenost glede telesne teže oz. telesnega videza in prekomerno ukvarjanje s hrano (koliko pojesti, kdaj, zakaj …). Začarani krog motenj hranjenja posameznika spravi v veliko duševno stisko, ogroža pa tudi njegovo telesno zdravje in lahko vodi celo v smrt.

2

 

Kako lahko izboljšamo odnos do svojega telesa

Če opažate, da se tudi sami vrtite v začaranem krogu prevelike kritičnosti do lastnega telesa in nenehnega prizadevanja za dosego brezhibne postave, vas bodo morda zanimali naslednji nasveti o tem, kako izboljšati mnenje o svojem telesu in se odreči neučinkovitim shujševalnim dietam:

– Verjetno dobro veste, katere dele svojega telesa bi še posebej radi spremenili. Za spremembo se poglejte v ogledalo in ugotovite, kateri deli telesa so vam všeč. Ugotovitve zapišite v dnevnik ali beležko in si jih vsaj enkrat na teden preberite. Če se čez nekaj časa spomnite še nečesa, kar bi na svojem telesu pohvalili, to dopišite na seznam. Komplimente samemu sebi preberite vsakič, ko postanete pretirano samokritični.

 

– Ali veste, da množični mediji veliko večino fotografij pred objavo retuširajo, tj. estetsko obdelajo? Strokovnjaki lahko osebam na posnetkih v posebnih programih odpravijo vse nepravilnosti na koži, v nekaj potezah z zoževanjem ali širjenjem spremenijo postavo telesa, povečajo oči ali ustnice, dvignejo obrvi itd. Večina fotografij v medijih torej sploh ne upodablja realnih oseb! Naslednjič, ko boste osebi v televizijskem oglasu zavidali popolno postavo, se opomnite, da je to retuširana podoba, ki nima dosti povezave z resničnostjo.

 

– Ker hitre shujševalne diete dolgoročno ne vodijo do izgube kilogramov, raje trajnostno spremenite slog prehranjevanja, ki ne bo omejen na določeno časovno obdobje. Ne uvajajte drastičnih sprememb v prehranjevanju iz danes na jutri, temveč slog prehranjevanja spreminjajte postopoma. Na ta način je bolj verjetno, da bodo spremembe prerastle v nove navade. Če ne veste, kako se lotiti spremembe prehranjevalnega stila, se o tem posvetujte s strokovnjakom!  

 

– V svoj življenjski stil uvedite tudi redno in zmerno rekreacijo. Preizkusite različne vrste telesnih vadb in ugotovite, ob kateri najbolj uživate. Naj naslednjič, ko se boste ukvarjali s športom, vaša pozornost ne bo usmerjena na to, kako bo vadba pripomogla k preoblikovanju vašega telesa, ampak predvsem na pozitivne spremembe, ki jih med in po njej občutite v telesu. Morda boste zaznali, da je vaše dihanje globlje in bolj sproščeno, da v telesu občutite več vitalnosti ali svežine …

 

Če menite, da je vaša težava z negativno (telesno) samopodobo premočna, da bi jo odpravili sami (ker npr. izvira iz bolečih življenjskih dogodkov, ki so močno zaznamovali vaš pogled na samo/-ega sebe), pa lahko poiščete pomoč pri psihoterapevtu ali drugemu strokovnjaku

 

Opozorilo:   

V prispevku govorimo o shujševalnih dietah, namenjenih hitremu hujšanju, ki jih lahko najdete v različnih revijah, časopisih, na internetu itd., in ne o zdravstvenih dietah. Če vam je določeno dieto predpisal zdravnik, se seveda držite njegovih navodil!

 

 hujšanje

 

 

 

 

Comments are closed.