• O vitaminih in mineralih

    Kaj si največkrat zaželimo ob vseh pomembnih dogodkih npr. ob rojstnem dnevu ali za novo leto? Prav gotovo bi se večina strinjala – ZDRAVJA!!!

    Zdravje je že od nekdaj nek splošen ideal h kateremu po večini težimo vsi. Vse povsod lahko zasledimo napotke za zdravo življenje in vse več se poudarja pomen zdrave in uravnotežene prehrane. Ob tej temi je nemogoče, da bi zanemarili pomen in vlogo vitaminov in mineralov, ki veljajo za simbol moči, zdravja in splošnega dobrega počutja.

    1424435_79445918

    Vemo, da med umom in telesom obstaja vzajemna povezanost, torej kar se dogaja na enem področju ima vpliv oziroma se odraža na drugem. Iz hrane dobijo naši organi vse potrebno za optimalno delovanje. Kako obvladujemo vsakdanje življenjske dogodke je povezano z našim razpoloženjem, na katerega med drugim vpliva tudi ravnovesje vitaminov in mineralov.

     

    -> KAJ SO VITAMINI?

    Vitamini so organske snovi, nujno potrebne za življenje oz. normalno delovanje telesa. Omogočajo nemoten potek različnih metaboličnih procesov, uravnavanje presnove, delovanje tkiv in organov.

    -Človeško telo samo ne more tvoriti vitaminov ali pa jih ne tvori v zadostnih količinah, zato jih moramo dobiti iz drugih virov. Večina ljudi lahko dobi dovolj vitaminov z uravnoteženo zdravo prehrano.

    -Sonce (ultravijolični žarki) pospeši nastajanje vitamina D v koži, črevesne bakterije proizvajajo vitamin K in biotin.

    -Vitaminov A, E, C, B1, B2, B6, B12 folne kisline in pantotenske kisline telo ne more tvoriti samo, zato jih moramo vnesti s hrano ali z vitaminskimi izdelki.

    Poznamo vitamine, topne:

    a.) v vodi:B, C – teh organizem ne skladišči (razen vitamina B12) – redno naj bi jih uživali s hrano

    b.) v maščobah: A, D, E, K – naše telo jih lahko skladišči – njihov prekomeren vnos je škodljiv

    !!!Vsak vitamin ima svojo vlogo zato noben vitamin ne more nadomestiti drugega!!!

                                                                             

    -> KAJ SO MINERALI?

    1192207_60435697Minerali so snovi anorganskega izvora, največkrat so v obliki soli. Potrebni so za normalno funkcioniranje sistema, omogočajo normalno delovanje živčnega sistema, sodelujejo pri acidobaznem ravnotežju, so sestavina skeleta.

     

    Delimo jih na:

    -makroelemente: kalcij, fosfor, kalij, žveplo, klor, natrij in magnezij

    -mikroelemente: železo, jod, baker, mangan, fluor, cink, krom, selen, molibden, kobalt in vanadij

     

    !!!V telesu vitamini brez mineralov ne morejo delovati, prav tako telo vitaminov ne more sprejeti brez mineralov. Medtem ko telo lahko tvori nekatere vitamine, ne more tvoriti mineralov!!!

     

     

    -> O VITAMINIH IN MINERALIH:

    Vitamin A
    Nujen za rast, zdravo kožo, zobno sklenino, dober vid, krepi imunski sistem.

    Kompleks vitamina B
    Nujen za rast, za spreminjanje hrane v energijo, za zdravo živčevje, dobro prebavo.

    -vitamin B1/ tiamin: pomaga telesu pretvoriti ogljikove hidrate v energijo.

    *Pomanjkanje: utrujenost, razdražljivost, motnje spanja, depresija, težave s spominom.

    -vitamin B12: za normalno psihično delovanje, za normalno delovanje živčnega sistema, za zmanjšanje utrujenosti in izčrpanosti, pomembna naloga pri nastajanju rdečih krvnih celic.

    *Pomanjkanje: lahko povzroči demenco, psihoze, motnje razpoloženja, motnje vida. *Nizka stopnja vitamina B12 je povezana tudi z: astmo, depresijo, multiplo sklerozo, tinitusom, Alzheimerjevo in s Parkinsonovo boleznijo.

    vitamin B6: za normalno delovanje živčnega sistema, nujen za tvorbo vitamina B12

    -Niacin/ vitamin B3: tvori energijsko pomemben NAD

    *pomanjkanje lahko privede do simptomov duševnih bolezni, zaradi pomanjkanja se lahko razvije shizofrenija.

    Vitamin C
    Potreben za rast, zdravo tkivo, celjenje ran, pomaga v boju proti infekcijam in pri absorpciji železa.

    Vitamin D
    Nujen za pravilno rast kosti, lajša slabo razpoloženje in utrujenost.

    Vitamin E
    Pomemben pri oblikovanju celične strukture, pomaga ustvarjati in ohranjati rdeče krvničke, je antioksidant, prispeva k izboljšanju počutja.

    Vitamin  K
    Vitamin K je pomemben pri strjevanju krvi. Vitamin K1 se nahaja v rastlinah, K2 pa v organizmu sintetizirajo črevesne bakterije.

    -primanjkuje ga novorojenčkom, ljudem z bulimijo in tistim, ki jemljejo zdravila proti strjevanju krvi.

    Kalcij
    Nujen za močne kosti, dobre zobe in rast.

    Železo
    Nujen za dobro kri in mišice, pomaga pri oskrbi celic s kisikom.

    -pomanjkanje se izraža v utrujenosti, kar lahko vodi v kronično utrujenost, poveča se nagnjenost k okužbam.

    Cink
    Je sestavni del nekaterih encimov, pomemben za rast in obnavljanje telesnih celic, sodeluje pri presnavljanju nekaterih vitaminov, pomemben za normalno kognitivno delovanje, celice ščiti pred oksidativnim stresom, prispeva k normalni funkciji imunskega sistema, vidu ter metabolizmu maščobnih kislin.

    -pomanjkanje se pogosto izraža v utrujenosti, prizadene umske sposobnosti, npr. spomin.

     

    Selen

    Pomemben za dobro delovanje lastnih antioksidativnih encimov, ima močan vpliv na vedenje in delovanje možganov, prispeva k zvišanju razpoloženja, zmanjšanju utrujenosti, izčrpanosti in tesnobe.

                    -ob pomanjkanju se pojavlja depresija in zmedenost.

     

    Folna kislina

    Omogoča normalno sintezo aminokislin, prispeva k normalnemu psihičnemu delovanju, zmanjšanju utrujenosti in izčrpanosti.

    -pomanjkanje lahko povzroči anemijo, vnetje jezika, drisko, depresijo, zmedenost, poveča tveganje za srčno-žilne bolezni.

     

    Magnezij

    prispeva k normalnemu psihičnemu delovanju, k sintezi proteinov, delovanju živčnega sistema in delovanju mišic.

    -pomanjkanje se izraža z mišičnimi krči, slabostjo, glavobolom, nemirom, utrujenostjo, pomanjkanjem apetita, lomljivimi nohti, nespečnostjo, motnjami v delovanju srca, poveča dovzetnost za stres.

     

    -> KDAJ SO POTREBE PO VITAMINIH IN MINERALIH VEČJE?

    • nezadosten vnos vitaminov in mineralov s hrano (osebe s prehranjevalnimi motnjami, alkoholiki, pri različnih dietah)
    • povečane presnovne potrebe (v nosečnosti, med dojenjem, ob močnih menstruacijah, pri otrocih v prvem letu življenja in v obdobju pospešene rasti, ob večjih kirurških posegih, pri bolnikih s hudimi poškodbami, vnetjih ali s travmo)
    • zmanjšana absorpcija (pri starejših ljudeh, pri celiakiji, dolgotrajni driski)
    • povečano izločanje (predvsem pri športnikih)
    • pri jemanju estrogenov ali peroralnih kontraceptivov, dolgotrajnem zdravljenju z antibiotiki, dolgotrajnih infuzijah

     

    -> UGOTOVITVE NEKATERIH RAZISKAV:

    *V raziskavi, ki je preučevala zapornike petih ameriških držav so ugotovili, da so imeli največje pomanjkanje vitaminov in mineralov tisti, ki so bili najbolj nasilni.

    *V raziskavi, kjer so preučevali ali ima lahko 1 multivitaminska tableta na dan vpliv na rezultate testov kognitivnih sposobnosti pri otrocih so ugotovili, da imajo lahko že majhne spremembe nivoja vitaminov in mineralov velik učinek.

    *Raziskave so pokazale, da je pomanjkanje vitaminov B, C, D, E, K, A povezano s številnimi vedenjskimi težavami.

    *V razikavi so ugotovili, da pomanjkanje tiamina in riboflavina vpliva na slabše delovanje nevropsiholoških poti ter, da vitamin C, riboflavin, vitamin B12 in folna kislina vplivajo na učenje konceptov.

     

    -> POVEZAVA Z ZDRAVO IN URAVNOTEŽENO PREHRANO

    *v uravnoteženi prehrani so vitamini in minerali zastopani v takih količinah, kot jih telo potrebuje in da si vzajemno pomagajo pri ohranjanju fizioloških funkcij.

    *odnosi in vloge med vitamini in minerali ter ostalimi hranili so tako številni, da lahko povečan/zmanjšan vnos le 1 izmed njih sproži niz dogodkov, ki lahko spremeni optimalni metabolizem.

    *v hrani so poleg vitaminov in mineralov prisotne še mnoge druge snovi, npr. flavonoidi in fitoestrogeni, katerih vloga sicer še ni povsem raziskana, znano pa je, da lahko povečajo učinkovitost vitaminov in mineralov.

    *ugotovili so, da je nezdravo prehranjevanje povezano s 4mi najpogostejšimi vzroki smrtnosti v razvitem svetu: z rakom, kapjo, boleznimi srca in sladkorno boleznijo tipa II.

    *nezamenljiv je pomen zdrave prehrane v povezavi s telesno aktivnostjo, namreč veliko bolje bi bilo vložiti svoj trud v zdrav način življenja kot v iznajdbo popolne multivitaminsko-mineralne tablete.

    *vitaminsko-mineralne dodatke naj bi uživali le v primerih, kadar s hrano ne moremo zadovoljiti vseh potreb po esencialnih snoveh – ti dodtki namreč niso nadomestilo za zdravo in uravnoteženo prehrano in zdrav način življenja.

     
    -> NEVARNOSTI OB PREDOZIRANJU VITAMINOV IN MINERALOV
    *povečani odmerki vitaminov in mineralov, ki se jemljejo dalj časa so lahko nevarni za zdravje!!! Npr.:

    -magnezij povzroči drisko

    -železo povzroči zaprtje, slabost in bruhanje, manjšo absorpcijo cinka in nalaganje železa v mehkih tkivih

    -cink povzroči slabost, bruhanje, deluje imunosupresivno, zmanjša absorpcijo bakra

    -selen povzroči periferno nevropatijo, krhke nohte, izpadanje las in draženje  prebavnega trakta

     

    -> ČE ŽELITE VEDETI VEČ:

    1. http://www.pikovit.si/si/vitamini-in-minerali/od-A-do-Z/

    2. http://www.pikovit.si/si/vitamini-in-minerali/znaki-pomanjkanja/

    3. http://www.ezdravje.com/zdravje-in-dobro-pocutje/vitamini-in-minerali/vitamini/znaki-pomanjkanja/?utm_source=301

    4. http://www.ekoslovenija.si/EKO_SLOVENIJA,,telo/dobro_pocutje&showNews=NEWSTYXUGJ2212012162438&cPage=1

    5. youtube:  http://www.documentarywire.com/nutrition-behavior-by-dr-russell-blaylock

     

    Sorodne teme:

    1. Vpliv hrane na razpoloženje

    2. Bigoreksija – nova “moška” oblika motenj hranjenja

    3. Čustveno prenajedanje

     

Comments are closed.